Актуальні питання та відповіді

Питання: Підкажіть, які документи потрібні, для оформлення договору купівлі-продажу?

Відповідь: Для оформлення договору купівлі-продажу, потрібні наступні документи:

Паспорти сторін;
Документи, які підтверджують право власності продавця на майно яке відчужується (договір купівлі-продажу, дарування, міни і т.д.);
Дозвіл органу опіки, у випадку, коли документ на право власності вказує на те, що одним з власників нерухомості є неповнолітній чи недієздатний;
Письмовий дозвіл чоловіка/дружини на відчуження квартири (будинку), у випадку, якщо квартира (будинок) куплені у спільному шлюбі;
Довідка з нотаріальної контори, про відсутність заборони на відчуження данного об’єкту нерухомості;
Довідка-характеристика БТІ на об’єкт нерухомості.


Питання:
Чи існують які-небудь відмінності між оформленням договору купівлі-продажу у приватного і державного нотаріусів?

Відповідь: Ні, ніякої різниці, у якого нотаріуса буде оформлений договір купівлі-продажу не має. У відповідності
до Закону України “Про нотаріат”, обидва договори, будуть дійсні і мати однакову юридичну силу.

Питання: Поясніть будь-ласка, що таке “завдаток”?

Відповідь:Завдаток є поширеним способом забезпечення заключення договору при заключенні угод по купівлі-продажу нерухомості.
Завдаток – це грошова сума, яка видається однією з сторін в користь іншої, для підтвердження заключення договору і гарантії його виконання.

Питання: Підкажіть, які документи необхідні для оформлення спадщини?

Відповідь: В Україні існує два різні способи спадкування, а відповідно і пакети документів у кожному з них будуть відрізнятися.

Місцем оформлення спадщини є останнє місце проживання померлого, а якщо воно не відомо, то місце знаходження нерухомого майна (або основної його частини), які належали спадкодавцеві на праві власності.

Перший спосіб – спадкування за заповітом. Він відбувається у разі наявності належно оформленого заповіту, з дотриманням нотаріальної або прирівняної до неї форми, в якому зазначені особи, яким померлий заповів своє майно. Є різні варіанти змісту самого заповіту, а саме, спадкодавець може просто заповідати поділити його майно порівну між усіма спадкоємцями, зазначеними у заповіті, а може конкретно вказати яке майно, кому з спадкоємців повинне бути передано після його смерті. У такому випадку на спадок можуть претендувати всі особи, зазначені в заповіті, а також особи, які в ньому хоча і не фігурують, але за законом вони мають право на обов’язкову частку у спадщині. Список таких осіб та розміри обов’язкових часток встановлені ст. 1241 Цивільного кодексу України.

Список документів, необхідний для оформлення спадщини за заповітом:

заяву про прийняття спадщини за заповітом встановленого зразка;
копію свідоцтва про смерть;
довідка про останнє місце проживання спадкодавця, фактично – всім відома «форма 3» з житлово-експлуатаційної організації;
оригінал заповіту;
паспорт та довідка про присвоєння ідентифікаційного номера спадкоємця;
правовстановлюючі документи на нерухоме майно.

Крім того, нотаріус зажадає надати виписку з реєстру прав на нерухоме майно у разі його успадкування, документи з МРЕВ-ДАІ на автотранспорт, оригінали депозитних чи інших договорів з банком за наявності у покійного депозитних внеском або коштів на поточних рахунках, інші документи, що підтверджують право власності на специфічні види майна (наприклад, плавзасоби, частки в бізнесі, виробничі машини і механізми, інше). Також буде потрібно оригінал довідки про присвоєння ідентифікаційного номера покійного і його військовий квиток, хоча законність подібних вимог органів нотаріату досить сумнівна.

Слід також враховувати, що в разі перебування майна покійного у спільній сумісній власності, його частку, що підлягає спадкуванню, необхідно буде виділяти в судовому порядку за позовом спадкоємця, про що представити в нотаріальну контору копію рішення суду.

Другий спосіб – спадкування за законом. Даний спосіб здійснюється в тому випадку, якщо заповіт відсутній. У такому випадку спадкування здійснюється відповідно до черговості спадкоємців, яка встановлена законом. Черговість спадкоємців та порядок спадкування за законом регулюється главою 86 Цивільного кодексу України.

Список документів, необхідний для оформлення спадщини за законом практично аналогічний попередньому, додатково надається копія свідоцтва про народження особи, яка подає документи на спадщину, плюс змінюється форма заяви про його прийняття.

Якщо прямої спорідненості немає і, відповідно, свідоцтвом про народження неможливо підтвердити родинні стосунки, то заявнику необхідно довести своє право на спадкування шляхом подання нотаріусу ланцюжка документів, що підтверджують факт спорідненості, або рішення суду, який установив цей факт. Наприклад, якщо заявник – онука померлого, їй необхідно надати свідоцтво про народження одного з її батьків, який є (чи був) дитиною спадкодавця, і своє власне свідоцтво про народження. Іншими словами, необхідно за допомогою документів показати нотаріусу, що Ви є саме тим родичем, який заявляється, – онукою, двоюрідною сестрою і т.п.

Питання: Які виникають витрати, при продажі нерухомості?

Відповідь: При оформленні договору купівлі-продажу нерухомості у учасників угоди виникають наступні витрати:

1. Внесок у пенсійний фонд – 1% від вартості нерухомості.
2. Державне мито – 1% від вартості нерухомості.
3. Податок на прибуток для фізичних осіб – 5% від вартості нерухомості.
Цей податок може бути відсутній в наступних випадках:
- даний об’єкт нерухомості знаходиться у власності продавців більше 3-ьох років;
- у продавців це перше відчуження нерухомості в поточному календарному році.